Комплексне заняття "Автоматизація та диференціація звуків [ С ] - [ Ш ]. Слова - дії"

Конспект індивідуального комплексного заняття з розвитку звуковимови,
граматичного складу мови та зв’язного мовлення на тему
„Автоматизація та диференціація звуків [ С ] – [ Ш ]. Слова – дії”
(На лексичному матеріалі тем „Осінь”, „Овочі. Фрукти”)

Цілі:
"           Автоматизація й диференціація С-Ш
"           Розвиток фонематичного слуху і навичок звукового аналізу й синтезу
"           Закріплення поняття "слова-дії"
"           Вживання дієслів 3 особи однини і множини теперішнього часу.
"           Узгодження дієслів минулого часу однини з іменниками в роді
"           Складання простого розгалуженого речення із прямим додатком за сюжетним малюнком
"           Робота над деформованим текстом з опорою на сюжетну картинку
"           Повторення: Утворення і практичне застосування іменників із зменшувально-пестливими суфіксами

Обладнання:
"           Логопедичні масажні зонди
"           Розрізна абетка
"           Логопедичне лото на звуки С-Ш
"           Гра-шнурівка на диференціацію С-Ш
"           Схематичне зображення слова, фігурка їжачка
"           Мозаїка
"           Рахункові палички 2-х кольорів
"           Сюжетні картинки: Хлопчик п'є сік; мама пере білизну; хлопчик і дівчинка в дитячому саду; одна дитина; багато дітей; діти на прогулянці восени


Хід заняття:

1. Логопедичний масаж зондовий і ручний за методикою О.В.Новікової.
Під час масажу -
- просторово-часова орієнтація
- "Казка про маленького чоловічка". Педагог розповідає дитині казку: „Жив-був маленький чоловічок. І все у нього було маленьке. Не ніс, а носик, не руки, а ручки, не ноги, а ніжки.” Далі педагог розвиває сюжет казки про те, що було у чоловічка в його маленькому будиночку, а дитина допомагає логопеду, закінчуючи речення. „Було в його будиночку не велике ліжко, а маленьке ліжечко, не великий стіл, а маленький столик”...
- Гра "Піймай звук" – під час масажу язика, коли дитина не може відповідати, їй дають в руки букви „С” та „Ш” і просять підняти ці букви, коли вона почує їх в потоці інших звуків, які буде вимовляти логопед
- Гра "Піймай слово" (на лексичному матеріалі "Овочі, фрукти") – Дитина повинна підняти букви „С” та „Ш” відповідно, коли почує їх в словах, які буде промовляти логопед

2. Автоматизація й диференціація С-Ш
- Логопедичне лото – Дитина повторює за логопедом назви предметів, які зображені на малюнках лото і містять в собі звуки „С” та „Ш” та розташовує їх відповідно на картках
- Шнурівочка на диференціацію С-Ш – На спеціальних тренажерах-шнурівках закріплені картки із зображенням предметів, які містять в собі „С” та „Ш” та букви С та Ш. Дитина повинна з’єднати відповідну картинку з буквою за допомогою шнурка

3. Звуковий аналіз та синтез
- Гра "Ходит ёжик вдоль дорожек": виставляється зображення їжачка й картонної смужки - схеми слова. До зображення їжачка прикріплюється обраний звук. Пересуваючи зображення їжака по доріжці-слову зліва на право, педагог повільно вимовляє слово, наголошуючи на заданий звук. У ході гри пропонується вірш:
Ходит ёжик вдоль дорожек,
От начала до конца,
В слове ёж найти поможет
Место звука-беглеца .

4. Словникова робота
- Гра "Придумай слово": За допомогою мозаїки викладається доріжка - кожне придумане слово із заданим звуком - одна кнопочка. У кого доріжка довше, той і виграв.

5. Динамічна пауза:
- Педагог пропонує дитині повторити за ним вірш , супроводжуючи його рухами рук:
Сонце сіло за селом, (опустити руки вниз)
Сплять синиці, сойки сплять, (долоні під одну, потім під іншу щоку)
Спить в воді вусатий сом, (долоні імітують пливучу рибу)
Сплять і ліс, і степ, і сад ( руху руками від грудей уліво, уперед, вправо)
- Педагог пропонує дитині виконувати просту, а потім складну інструкцію, що складається зі слів-дій
"Тупай"
"Стукай"
"Ляскай - стукай" і т.п. по ходу виконання уточнюється, що таке слова-дії, що вони означають.

6. Гра "Складемо розповідь разом"
- "Про Сашу й Сашу"
Педагог розповідає про те, що в дитячий садок ходили хлопчик Саша й дівчинка Саша і просить здогадатися, про кого - хлопчика або дівчинку - він зараз скаже:
Ходила - ходив, бігала - бігав, стрибала - стрибав і т.п.
Потім дитина самостійно придумує дії, які робили дівчинка й хлопчик.
- "Про нового хлопчика"
Педагог пропонує подивитися на картинки, що зображують одну дитину й багато дітей і здогадатися, про кого говориться: грає - грають, співає-співають, стрибає-стрибають і т.п. Потім дитина сама підбирає слова-дії в потрібній формі до картинок.

7. Складання простих поширених речень із прямим додатками за сюжетними картинками за допомогою питань і рахункових паличок.
- картинка "Хлопчик п'є сік"
Педагог показує картинку й ставить запитання "Хто це? Що він робить? Що п'є хлопчик?" Дитина відповідає одним словом. Потім логопед просить скласти речення про те, що робить хлопчик на картинці (Відповідь - Хлопчик п'є сік) Логопед просить дитину подумати й сказати, що ще може пити хлопчик. (кожне підібране слово фіксується за допомогою рахункового матеріалу). Спільно підбираються такі слова: молоко, чай, кефір, компот і т.п. Після цього дитина складає речення про те, що може пити хлопчик, а як наочна опора пропонується схема речення. Наприклад: Хлопчик п'є молоко. Хлопчик п'є кефір, і т.д.
 - картинка "Мама пере білизну" - робота ведеться в такий же спосіб

8. Робота над деформованим текстом:
Дитині пропонується виправити помилки, які припустив педагог при розповіді за сюжетною картинкою:
Стоїть осінні дні. З дерев падають жовте листя. Діти гуляє в осінньому парку. Таня піднімають із землі опале листя.

9. Сюрпризний момент
Логопед загадує дитині загадку:
Порожні поля.
Мокне земля.
Дощ поливає.
Коли це буває?"
Після відповіді дитина одержує сюрприз-подарунок від осені.

10. Підсумок заняття
- Гра "Було - не було" – Логопед запитує у дитини, що відбувалося на занятті. Серед запитань свідомо запитує про те, чого на занятті не було, а учень повинен правильно відповісти, помітивши це.

Немає коментарів:

Дописати коментар